Politechnika Lubelska, Miasto Lublin oraz Fundacja Lotniczy Lublin będą współdziałać w niezwykłym projekcie – budowie latającej repliki wyjątkowego samolotu. Właśnie podpisano list intencyjny w tej sprawie.
Lublin R-XIII powstawał w latach 30. XX wieku w lubelskich zakładach „Plage i Laśkiewicz”. Był odpowiedzią na potrzeby armii, która wymagała samolotu towarzyszącego wojsku, działającego na linii frontu i śledzącego ruchy wojsk.
– Takiego, który będzie łącznikiem między armiami, jednocześnie mogąc operować na bardzo niedogodnych, krótkich lądowiskach – opowiada Damian Majsak, redaktor naczelny Magazynu Militaria. – W zakładach mechanicznych Plagego-Laskiewicza wyprodukowano ponad 270 egzemplarzy tego samolotu w różnych wersjach, głównie dla wojska. Wykonano również egzemplarze cywilne, bo samolot okazał się bardzo wielofunkcyjny.
Marek Gromaszek, prezes Zarządu Fundacji Lotniczy Lublin podkreśla, że Lublin to jedyny samolot, w historii dwudziestolecia międzywojennego i przemysłu lotniczego, którego nazwa zawierała w sobie nazwę miasta. Nic więc dziwnego, że pomysł stworzenia jego latającej repliki zjednoczył wiele środowisk.
– To wyjątkowa inicjatywa dla dziedzictwa naszego miasta. Do pięknej historii lotniczego Lublina odwołujemy się już od dawna – zaznacza Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublina. – Fabryka Plagego-Laśkiewicza była fenomen dwudziestolecia międzywojennego. Warto nawiązywać do tego, co było dobre i z czego możemy być dumni.
– Jestem pewny, że inicjatywa jeszcze mocniej zintegruje środowisko naukowe i miasto – podkreśla prof. Konrad Gromaszek, prorektor ds. cyfryzacji i komercjalizacji PL. – Mamy doświadczenie w realizacji podobnych projektów, jak budowa trenażera czołgowego. Teraz wiedza naszych naukowców wesprze branżę lotniczą.
Wiodącą rolę w projekcie odgrywać będzie Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej.
– Naszym głównym zadaniem będzie stworzenie cyfrowego modelu samolotu oraz jego dokumentacji technicznej. Nie będzie to łatwe zadanie, bo do dziś nie zachowały się żadne dokumenty – mówi prof. Hubert Dębski, dziekan WM PL. – Na podstawie dostępnych zdjęć i wymiarów gabarytowych samolotu odtworzymy wszystkie szczegóły i elementy konstrukcyjne samolotu Lublin R-XIII.
Samolotu niezwykłego. Latająca replika nie będzie identyczna z modelem przedwojennym. Ten miał drewniane skrzydła. R-XIII, który teraz wzbije się w niebo, ma być zbudowany z innego materiału.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.